Monday, August 18, 2014

Идва ли залезът на масовият организиран туризъм?


Отговорът е прост: Отливът е факт в световните статистики.Все повече туристи предпочитат да се самоорганизират, вместо да разичтат на турагент да свърши мисленето вместо тях. В момента технологиите са на такова ниво, че въоражени само с мобилния си телефон можете да обиколите целия свят и да научите 10 пъти повече неща за местата които посещавате (стига да имате желание за четене) за много по малко пари. Няма нужда да се притеснявате че ще се изгубите – джипиесът на телефонът ви работи и със сигнал от сателитите (не му е нужнo дори мрежа и интернет връзка), а има куп безплатни приложения с офлайн карти. Останалото ще научите от местните хора, уикипедия или официалния сайт на мястото където сте. При това без да е нужно да слушате разваления английски на екскурзовода, ако изобщо имате опция за английски срещу тлъстата сума в графа „екскурзоводско обслужване“. Повечето неща които съм чул от ексурзоводите са на един клик разстояние в мрежата. Проблема с хотелите отдавна не съществува – с платформи като Booking.com и TripAdvisor нещата се случват точно както ги иска самоорганизирания турист – никакво плащане предварително и точно и изчерпателно описание на това за какво си давате парите. Текстът от рекламата на туроператорска екскурзия гласящ „в цената са включени нощувки в хотел 3*“ вече не може да излъже никого, освен една таргет група, която остава последния пристан на надеждата на хищните туроператори за големи печалби – пенсионерите. Малко от тези хора са компютърно грамотни, за смартфон да не говорим. Това ги поставя в неизгодната позиция да се доверят сляпо на описанието на „itinerary-то и да стискат палци да им хареса.
Тази условност отдавна обаче не може да се прилага към съвременния адекватен и разсъждаващ турист. Само с няколко кликвания той може да провери всичко: Как изглежда хотела, какво е мнението на хората били преди него там, как изглежда местността около хотела, точно на колко метра се намира от морето според сателитните карти и какви са забележителностите в района. Обърнете внимание на един интересен факт: На колко туристически агенции програмите включват видео? Снимки с описание точно какво показва на снимката? Всичко е само текстове, текстове, текстове... и крадени снимки които рядко имат нещо обще с реалността която ще видите. „ще посетим този и този храм“, „ще се насладим на изключителните, прекрасни, зашеметяващи гледки“ и т.н. суперлативи които имат простичката задача да провокират въобрашението ни да довърши картината, карайки ни да желаем да видим това което си ПРЕДСТАВЯМЕ. Евтин рекламен трик от средата на 60-те. Ако можехме да видим обаче всъщност къде отиваме и какво ще правим, едва ли щяхме да си купим тази екскурзия. Експертите тук биха казали „Е, вие ако знаете къде отивате, елемента на изненадата се губи“. Губи се друг път. Хората вече могат да бъдат където си поискат с Google Earth, неговото Street View и милионите снимки на Panoramio. На практика те не зависят от нищо, така че едва ли някой ще отиде в рим заради гледката на колизеума и енциклопедичната информация за него която множе да си прочете от уикипедия. Хората биха отишли там по-скоро за да ПОЧУВСТВАТ атмосферата на мястото. Това е новият туризъм. А атмосферата около колизеумът е ужасна. Както е и на китайската стена. И в Тадж Махал. По добре си стойте вкъщи и си гледайте Google Earth-a вместо да дадете маса пари за да се блъскате с тълпите от потни и мазни обитатели от всички крайща на света около някоя подобна „забележителност“

Време е пазара на туристическите продукти да еволюира в крак с мисленето на хората. Стария начин на правене на туризъм вече не работи, освен за 80% от пенсионерите, които си карат по старому защото горките нямат друг шанс да наваксат с новите технологии и така да сложат прът в търкалащото се по инерция колело на туристическата месомелачка. Знаете ли кои е най-често срещания коментар под снимите от хубави места споделяни във фейсбук? „Къде е това?“ А сега си представете че туристическата агенция не ви предлага текст с който ви обяснява че ще ви заведе на „уникалното“ място XYZ което вие може лесно да посетите виртуално, знаейки къде се намира то, а просто ВИ ГО ПОКАЖЕ с цялата му обективност от видео и аудио така че да го почувствате и сами да прецените дали ви се ходи там. Ако е хубаво, няма ли да искате да отидете там и да го почувствате? И за да е пълен съвременния маркетинг на съвременния туристическия продукт, ако аз бях туристически агент, бих ви казал: След като се насладите на колизеума ще ви заведа на ето тази тиха малка уличка в рим, вижте колко красиво изглежда на фона на залязващото слънце, чуйте звукът и атмосферата който царят там в един следобед в края на май, потопете се в магията на това място. Харесва ли ви? Как се казва тази уличка ли? Елате с мен, ще ви покажа... Сбогом, google maps.

No comments:

Post a Comment